Økern Portal og Malling var blant de første som tok i bruk City Services. Brukervennlige infoskjermer gir detaljert innsikt helt ned på fraksjonsnivå. (Foto: Susanne Finnes / Spirit)

Økern Portal møter miljøkrav med innsikt

City Services er et konsept som gjør avfall til et styringsverktøy. Med dette står eiendommer bedre rustet til å møte nye krav fra EU, samtidig som stadig flere leietakere kun vil betale for sitt eget avfall.

02. des 2025

I de fleste kontorbygg fordeles avfallskostnadene per kvadratmeter, uavhengig av hvem som kaster mest. Men ingen liker å betale for andres avfall, og da forsvinner motivasjonen til å sortere riktig. Denne utfordringen ble starten for arbeidet som vi har gjort hos Økern Portal, i samarbeid med eiendomsforvalteren Malling.

Med detaljert data per leietaker blir konseptet City Services et styringsverktøy. Resultatet er korrekte kostnader og høyere materialgjenvinning.

- Det handler om å gjøre det enkelt og riktig. Med vekten kan vi fakturere leietaker for det avfallet de faktisk kaster. Det er rettferdig, og det gjør at folk begynner å bry seg, sier Heine Halden, driftsansvarlig for Malling ved Økern Portal.

Sammen med Ragn-Sells har de testet løsningen gjennom et år og er godt fornøyd med resultatet.

- Systemet er solid, vi har ikke hatt nedetid. Leietakerne har tatt det til seg, det merkes på både miljø og økonomi, fortsetter Halden.

Artikkelen fortsetter nedenfor bildet.

Stig Fjærli fra Ragn-Sells og Heine Halden fra Malling har det siste året samarbeidet om implementering og testing av City Services hos Økern Portal. (Foto: Susanne Finnes / Spirit)

Stig Fjærli fra Ragn-Sells og Heine Halden fra Malling har det siste året samarbeidet om implementering og testing av City Services hos Økern Portal. (Foto: Susanne Finnes / Spirit)

Adferdsendring over natten

Økern Portaler et næringsbygg i Oslo på cirka 54 000 kvadratmeter og var blant de første som tok i bruk konseptet. Her har vi installert avfallsvekter med touchskjerm og ID-brikke, kombinert med informasjonstavler på flere språk og en kundeportal med detaljert innsikt helt ned på fraksjonsnivå.

Resultatene lar seg måle: I løpet av de siste 12 månedene har over 360 tonn avfall blitt registrert gjennom systemet. Sorteringsgraden har ligget på rundt 59 prosent, i oktober nådde bygget 67 prosent, med enkelte fraksjoner helt opp mot 70 prosent.

Stig Fjærli som er salgssjef KAM i Ragn-Sells, har ledet implementeringen av løsningen på Økern Portal.

- Vi ønsket å bevise at avfall ikke bare kan håndteres, det kan måles, styres og gi verdi. Når leietakerne får data på eget forbruk, endrer adferden seg nesten over natten, forteller Stig Fjærli.

Se mer i video nedenfor, eller les videre.

Data som treffer kravene

Nye rapporteringskrav gjør løsningen særlig aktuell. City Services gir hver leietaker miljødata som kan brukes i bærekraftrapportering, inkludert Scope 3 estimater. Det gjør det enklere å møte kravene i CSRD.

- EU-kravene gjør at bedrifter ikke lenger kan rapportere uten tall. Med vår løsning får både gårdeiere og leietakere ferdiglagde rapporter. Dette fører til at de oppfyller kravene uten å måtte bygge egne IT-systemer, fortsetter Stig Fjærli.

Han peker også på de kommersielle fordelene. Eiendommer som kan dokumentere høy sorteringsgrad og lav andel til deponi, står sterkere hva gjelder miljøkriterier i både offentlige og private anbud.

Umiddelbar effekt

Mange forbinder nye avfallssystemer med høye kostnader og ombygging. City Services gjør det motsatte. Løsningen plasseres i eksisterende avfallsrom uten inngrep og kan tas i bruk samme dag.

Fakturering kan baseres på faktisk avfallsmengde per leietaker, eller settes opp som en fullservice-modell der Ragn-Sells håndterer både rapportering og fakturering.

- Har du flere leietakere, blir dette ofte rimeligere enn interne logistikkabonnementer mange allerede betaler for. I tillegg får du et styringsverktøy som lar deg justere priser per fraksjon, som også skaper økonomiske insentiver for bedre sortering, forteller Stig Fjærli.

Heine Halden i Malling bekrefter effekten:

- Tidligere ble kostnader fordelt etter areal. Det var urettferdig for dem som produserte lite avfall. Nå betaler hver leietaker for sitt eget forbruk, og det skaper både forståelse og motivasjon.

Fjærli understreker at menneskelig oppfølging er like viktig som teknologien:

- Klare rutiner, synlige avfallspunkter og en lokal ansvarlig gjør at løsningen fungerer i praksis. Teknologien legger grunnlaget, men engasjementet i bygget skaper endringen.

Artikkelen fortsetter nedenfor bildet.

Døren til avfallsrommet åpnes først etter at avfallet har blitt veid inn og registrert korrekt. (Foto: Susanne Finnes / Spirit)

Døren til avfallsrommet åpnes først etter at avfallet har blitt veid inn og registrert korrekt. (Foto: Susanne Finnes / Spirit)

Fleksibel fra dag én

Løsningen er utviklet i samarbeid lokale driftspartnere, og kan skaleres fra fullservice-løsninger i større bygg til enklere «pay as you go»-modeller.

- Vi har patentert deler av systemet og jobbet tett med våre svenske kollegaer for å gjøre det robust. Vi ønsket kundebevis før vi gikk ut i markedet, etter et år med piloter har vi nå dokumentasjonen vi trenger, fortsetter Fjærli.

Partnerskapet med forvaltere som Mallinghar vært avgjørende. Ved Økern Portal var det en leietakers krav om miljødata som utløste pilotprosjektet.

- Det passet perfekt med utviklingsløpet vårt, skyter Fjærli inn.

Løsningen åpner også for økonomiske insentiver: Jo bedre en leietaker sorterer, jo lavere blir kostnaden. Enkelte fraksjoner kan til og med gi inntekter tilbake, noe som gir en direkte merverdi for både gårdeier og leietaker.

Dokumentasjon blir avgjørende

Med skjerpede miljøkrav, tydelige kriterier for bærekraft i anskaffelser og nye rapporteringsplikter har eiendomsbransjen nå et klart insentiv til å dokumentere avfallsstrømmer. Ikke bare håndtere dem.

- Du kan ikke slippe unna lenger, regelverket krever data. Vi leverer data. Data gjør at du kan dokumentere påvirkning, både hva gjelder miljø og bunnlinje, avslutter Fjærli.

Vil du vite mer om City Services?

Ønsker du en uforpliktende prat om dette unike konseptet, ta gjerne kontakt med Stig Fjærli. Vi ser frem til å høre fra deg!

Fakta om Økern Portal

  • Aktuelt: City Services
  • Sted: Økern, Oslo
  • Størrelse: Cirka 54 000 m²
  • Type bygg: Kontor- og flerbrukseiendom
  • Takhage: 7 000 m² spiselig takpark, Nord-Europas største
  • Bærekraft: BREEAM Excellent-sertifisert
  • Formål: Kombinerer næringsliv og nærmiljø