Ragn-Sells sin første elektriske renovasjonsbil heter Highway to EL.
Highway to EL er den første 100% elektriske renovasjonsbilen som ruller på gatene i Oslo.

Ragn-Sells sin første elektriske renovasjonsbil

”Highway to EL” heter Oslo sin første elektriske renovasjonsbil som har begynt å rulle i sentrum av byen. Ragn-Sells investerer nå i flere elektriske kjøretøy i form av trekkvogner og gravemaskiner til bruk på behandlingsanleggene i Oslo-området.

Artikler Miljø 07 jun 2018

Ønsker du å følge med på hva vi jobber med? Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Som et ledd i et langsiktig mål om å kjøre fossilfritt en gang i fremtiden investerte Ragn-Sells i sin første elektriske renovasjonsbil i vår. Kjøretøyet, som ruller på veiene i Oslo, går under navnet ”Highway to EL”.

- Hittil har vi testet bilen på oppdrag i det sentrale Oslo, og den fungerer utmerket. Bilen har akkurat avsluttet en obligatorisk periode der bare 50 prosent av batteriet kan lades, men nå er den i full drift, sier Lars Gravdahl, som er logistikksjef hos Ragn-Sells.

Vekker oppmerksomhet

En annen grunn til at man ennå ikke har kunnet bruke renovasjonsbilen fullt ut, er interessen for den. 

- Den har vært med på messer og liknende for å vise hvordan morgendagens kjøretøy kan se ut. Det er morsomt at det er vi som står bak denne investeringen.

- Førerne synes at den fungerer svært bra, men opplever at det er litt rart at en lastebil kan gå så stille. De får også mye oppmerksomhet fra folk på gatene, som tar bilder av den, sier Lars Gravdahl.

Saken fortsetter under bildet.

Raymond Borgersen, Regionsjef i Ragn-Sells og Trygve Nielsen, Markedssjef i Norway Cup. Bilde: f.v. Tom Harald Rudberg (avdelingsleder Lørenskog) og Lars Gravdahl (logistikksjef i Ragn-Sells).

Det er også stor interesse fra kundene, som ønsker at nettopp deres avfall skal hentes av en elektrisk renovasjonsbil. Et viktig krav til kjøretøyet er at det skal fungere på et helt skift uten lading, og med 4,5 timers ladetid kan det kjøre cirka 200 kilometer – det sikrer driften i en hel arbeidsøkt.

- Nå er det ingen andre slike kjøretøy i Oslo, og det vil bli brukt i den daglige driften i sentrum.

Investerer i flere

Elbiler har mange fordeler i tillegg til at de ikke slipper ut avgasser og dermed sparer miljøet. De går stillere, vibrerer mindre og krever mindre vedlikehold enn konvensjonelle biler. Derfor er denne typen kjøretøy viktige for Ragn-Sells, som nå investerer i flere.

- I sommer kommer vårt neste eldrevne kjøretøy i form av en trekkvogn på 50 tonn, som skal transportere avfall mellom anleggene i Oslo-området. Fem elektriske gravemaskiner er også på vei til anleggene, sier Lars Gravdahl.