Ragn-Sells sin første elektriske renovasjonsbil heter Highway to EL.

Ragn-Sells sin første elektriske renovasjonsbil

”Highway to EL” heter Oslo sin første elektriske renovasjonsbil som har begynt å rulle i sentrum av byen. Ragn-Sells investerer nå i flere elektriske kjøretøy i form av trekkvogner og gravemaskiner til bruk på behandlingsanleggene i Oslo-området.

07. jun 2018

Som et ledd i et langsiktig mål om å kjøre fossilfritt en gang i fremtiden investerte Ragn-Sells i sin første elektriske renovasjonsbil i vår. Kjøretøyet, som ruller på veiene i Oslo, går under navnet ”Highway to EL”.

- Hittil har vi testet bilen på oppdrag i det sentrale Oslo, og den fungerer utmerket. Bilen har akkurat avsluttet en obligatorisk periode der bare 50 prosent av batteriet kan lades, men nå er den i full drift, sier Lars Gravdahl, som er logistikksjef hos Ragn-Sells.

Vekker oppmerksomhet

En annen grunn til at man ennå ikke har kunnet bruke renovasjonsbilen fullt ut, er interessen for den. 

- Den har vært med på messer og liknende for å vise hvordan morgendagens kjøretøy kan se ut. Det er morsomt at det er vi som står bak denne investeringen.

- Førerne synes at den fungerer svært bra, men opplever at det er litt rart at en lastebil kan gå så stille. De får også mye oppmerksomhet fra folk på gatene, som tar bilder av den, sier Lars Gravdahl.

Artikkelen fortsetter nedenfor bildet

Bilde: f.v. Tom Harald Rudberg (avdelingsleder Lørenskog) og Lars Gravdahl (logistikksjef i Ragn-Sells).

Bilde: f.v. Tom Harald Rudberg (avdelingsleder Lørenskog) og Lars Gravdahl (logistikksjef i Ragn-Sells).

Det er også stor interesse fra kundene, som ønsker at nettopp deres avfall skal hentes av en elektrisk renovasjonsbil. Et viktig krav til kjøretøyet er at det skal fungere på et helt skift uten lading, og med 4,5 timers ladetid kan det kjøre cirka 200 kilometer – det sikrer driften i en hel arbeidsøkt.

- Nå er det ingen andre slike kjøretøy i Oslo, og det vil bli brukt i den daglige driften i sentrum.

Investerer i flere

Elbiler har mange fordeler i tillegg til at de ikke slipper ut avgasser og dermed sparer miljøet. De går stillere, vibrerer mindre og krever mindre vedlikehold enn konvensjonelle biler. Derfor er denne typen kjøretøy viktige for Ragn-Sells, som nå investerer i flere.

- I 2019 kommer vårt neste eldrevne kjøretøy i form av ei trekkvogn på 50 tonn, som skal transportere avfall mellom anleggene i Oslo-området. Fem elektriske gravemaskiner er også på vei til anleggene, sier Lars Gravdahl.

Om kjøretøyet

  • Rekkevidde 200 kilometer
  • Ladetid 4,5 timer
  • Lengde 7,77 meter
  • Høyde 3,7 meter
  • Egenvekt 17,6 tonn
  • Maksvekt 28 tonn
  • Maks nyttelast 10435 kilo
  • Volum komprimator 20m3

Relevante artikler