Ketil Henriksen leder Ragn-Sells sin avdeling for gjenvinning av bilvrak, som nå satser knallhardt på gjenbruk av bildeler.

Satser knallhardt på gjenbruk av bildeler

Ragn-Sells kan komme opp i ti lokasjoner for bildemontering og gjenbruk av deler i nær fremtid, vi går nå "all in" på brukte bildeler. Det er gjennomført et pilotprosjekt med Gjensidige, Bertel O. Steen, Møller, Bilia og Sulland.

10. aug 2021

- I dag har vi bildemontering ved fire av våre 12 bilmottak, sier Ketil Henriksen i Ragn-Sells. Der leder han ELV/dele-avdelingen, i tillegg til å være daglig leder for Skedsmo Bilopphøgging AS som konsernet eier.

Kappløpet om brukte deler fortsetter - og nå har Ragn-Sells kastet seg inn i kampen.

Fra vraking til gjenbruk

Ragn-Sells har 12 lokasjoner for bearbeiding av kjøretøy, etter oppkjøpet av Skedsmo Bilopphøgging AS.

- Vi har som ambisjon å bli en av de største aktørene på gjenbruk av deler, fortsetter Henriksen.

Han trekker frem at endringen er et ledd i den sirkulære økonomien der man går fra «å kun presse vrakbiler til å jobbe med mest mulig gjenbruk av brukte deler».

Ragn-Sells håndterer rundt 12.000 vrak årlig i Norge, hvor det totalt blir utstedt 130.000 vrakmeldinger i året.

Skal ekspandere videre

Ragn-Sells har i dag lokasjoner på Skedsmo, Gardermoen, Hamar, Kongsvinger, Auli, Borgeskogen, Skjerkøya, Moss, Bergen, Voss, Stord og Sarpsborg.

- Vi er godt i gang og har planer om videre ekspansjon. I dag har vi bildemontering på fire av våre 12 bilmottak. Vi planlegger at flere av våre eksisterende anlegg skal begynne med demontering av deler fra innkommende kjøretøy, sier Henriksen.

De fire som driver med demontering er Skedsmokorset, Kongsvinger, Auli og Voss.

- Dette vil kunne medføre at vi kan komme opp i ti lokasjoner for bildemontering og gjenbruk av deler i nær fremtid. Vi vil da ha et av Norges største nett for brukte deler og bildemontering, legger han til.

Ragn-Sells skal primært jobbe med proffmarkedet. Det er slutt på «selvplukk». Alle deler demonteres av mekanikere, rengjøres, kontrolleres og pakkes for videre salg.

- Er målet å bli den største?

- Det er ikke oss imot, svarer Henriksen.

Ketil Henriksen leder Ragn-Sells sin avdeling for gjenvinning av bilvrak, som nå satser knallhardt på gjenbruk av bildeler. Artikkelen er skrevet av Motorbransjen.no og gjengis med samtykke. Foto: MotorBransjen.no

Ketil Henriksen leder Ragn-Sells sin avdeling for gjenvinning av bilvrak, som nå satser knallhardt på gjenbruk av bildeler. Artikkelen er skrevet av Motorbransjen.no og gjengis med samtykke. Foto: MotorBransjen.no

Pilotprosjekt

Det foregår et pilotprosjekt der store aktører som Gjensidige Forsikring, Møller Mobility Group, Sulland, Bilia og Bertel O. Steen deltar, hvor systemer og planene for fremtiden har blitt testet.

- Det har vært meget stor interesse for prosjektet, sier Svein-Tore Sund som er daglig leder for Delenett AS.

I forbindelse med oppkjøpet av Skedsmo Bilopphøgging har Ragn-Sells fått tilgang til datasystemet Delenett AS for brukte deler.

- Det er tydelig at mange ønsker at det kommer en profesjonell kjede for brukte deler. Et selskap med tilgang på kvalitetsdeler og med kort avstand til kundene, fortsetter Sund.

Delenett AS har mål for seg å være landets største, og det skal bli like enkelt å finne og kjøpe en brukt del som en ny del. Systemet er utviklet i Norge for norske virksomheter, sier Sund.

Ser på tett befolkede områder

Ragn-Sells jakter i dag flere lokasjoner. Fokus er på de tettest befolkede delene av Norge. I Nord-Norge mener vi det for store avstander og for få vrakbiler.

Oppkjøp av eksisterende bilhoggere kan være aktuelt i fremtiden:

- De må ha potensiale, være godt drevet og ikke minst ha plass for ekspansjon og gjerne drive med bildemontering allerede, sier Ketil Henriksen.

- Vi snakker med proffe aktører som vil være med på en endring av vrakbransjen. Vi ser at mange trenger nye lokaler og en annen driftsform med en industriell produksjon. Det er flere regioner vi i dag ikke er representert i, så vi har mange hull å tette, fortsetter Henriksen.

Lokalene på Skedsmokorset er for små for ekspandering av delelager, og Ragn-Sells ser derfor etter lokasjoner med mer industrielle lokaler.

- Vi kommer aldri til å avvikle Skedsmo sin nærværende plassering, men vi ser etter lokaler der vi kan bygge opp en logistikkløsning for deler, forteller Henriksen.

- Når vil dere ha alt på plass?

- Det tar nok to til tre år før vi er der vi vil være. Men vi er i full gang og har alt i dag landets største nett for brukte deler. For Ragn-Sells er ekspansjon både organisk og gjennom oppkjøp en viktig del av forretningen og vi vil stadig være på utkikk etter nye områder å investere i, avslutter Henriksen.

Relevante artikler