Ragn-Sells konsernet satser stort på ressursgjenvinning fra flygeaske i Sverige
Kranbilen er en Volvo av typen FM LNG 420hk 6X2, og kostet 2,7 millioner kroner. Foto: Ragn-Sells

Ragn-Sells går for biogass

I vår nye kjøretøystrategi har Ragn-Sells testet flere teknologier, og landet på at biogass foreløpig er det beste alternativet.

27 jun 2022

Torsdag i forrige uke fikk vår underleverandør BT Bilberging inn en kranbil som går på flytende biogass. Det er den første kranbilen på LBG som skal levere tjenester for Ragn-Sells.

– Vi har valgt flytende og komprimert biogass i vår kjøretøystrategi, sier transportsjef i Ragn-Sells, Christopher Browning, til Biogassbransjen.no.

Sirkulær økonomi

Ragn-Sells-konsernets overordnede mål er å være klimapositive innen 2030. I tråd med dette er det lansert en kjøretøystrategi der underleverandører skal stimuleres til å velge fossilfritt.

– Per dags dato er det biogass som er mest aktuelt for oss. Vi har prøvd med elektriske biler, og teknologi, rekkevidde, infrastruktur og batterikapasitet er ikke på plass. Renovasjonsbiler har en del særegne utfordringer og forutsetninger sammenlignet med for eksempel varebiler. Derfor har vi valgt gass, sier Browning.

– Fra et konsernperspektiv er vi veldig opptatt av sirkulærøkonomi. Vi henter inn organisk avfall, leverer det til biogassprodusentene og kan siden bruke gassbiler som går på dette avfallet.

Har bestilt 20 biler

Det er nå over 20 gassbiler i bestilling hos Ragn-Sells sine underleverandører. Hovedsaklig skal disse gå på komprimert gass, men det er også noen få som skal gå på flytende.