En utslippsfri dugnad
Lydløst, utslippsfritt og effektivt leveres pakker og hentes avfall til gjenvinning på en ny og innovativ måte i Oslo sentrum. Tre store næringslivsaktører har gått sammen for et renere bymiljø.
06. nov 2019En svart sykkel lastet med to store, hvite kasser suser nedover en av Oslos hovedgater. Idet den svinger inn hovedporten kommer også elektriske lastebiler og varebiler ut og inn i shuttletrafikk. Alle fullastede og lydløse med den samme gule påskriften: #elskedeby. Her nede, i den tilsynelatende forlatte og nedlagte betongkjelleren, er hovedkvarteret til en ny og innovativ satsing i regi av gjenvinningsselskapet Ragn-Sells, logistikkleverandøren Bring og KLP Eiendom. Sammen har de ett felles mål: Et renere bymiljø og økt gjenbruk. Mest mulig av avfallet skal gjenbrukes til nye produkter, som igjen blir levert inn til mottakere i byen. Sirkelen sluttes.
I den gamle postterminalen midt i Oslo sentrum ligger hovedkvarteret til Elskede by. Foto: Alexander Benjaminsen/DNX
Mindre utslipp, støy og trafikk
Det startet i Stockholm med lanseringen av Älskade stad, hvor blant annet Ragn-Sells og Bring gikk sammen om et samlastingskonsept. Nå har initiativet også kommet til Oslo.
– Kort forklart går det ut på at miljøvennlige kjøretøy frakter pakker og gods til kunder i sentrum, og tar med seg avfall og materialer ut igjen. Dette skal bidra til mindre utslipp, mindre støy, mindre trafikk og bedre omgivelser, sier administrerende direktør i Ragn-Sells, Vidar Svenning Olsen.
Administrerende direktør i Ragn-Sells, Vidar Svenning Olsen, håper Elskede by skal bidra til bedre omgivelser i hovedstaden. Foto: Alexander Benjaminsen/DNX
Han går innover i det tidligere brevsenteret til Posten i Biskop Gunnerus gate, som nå eies av KLP og har blitt resirkulert til hub og samlastingssentral for Elskede by. Forbi ham suser en ny elektrisk varebil ut porten for å levere nye pakker og hente avfall. Dette sorteres, komprimeres og hentes i huben for gjenvinning.
– Elskede by har et utall muligheter og fordeler. Det er både skalerbart og konkurransedyktig. Men vi starter litt forsiktig for å få lærdom og erfaringer, prøve og feile og få det til å fungere på en god måte før vi vokser for fort, sier Svenning Olsen.
Og responsen har ikke latt vente på seg. Mange nye kunder og potensielle samarbeidspartnere er allerede nysgjerrige og interessert i den grønne dugnaden. Det samme er flere andre norske byer.
- Vårt håp er at dette skal spre seg videre som en «bevegelse» til andre byer i Norge og resten av Skandinavia, sier Ragn-Sells-direktøren.
Ole Johansen leverer mellom 60 og 100 kolli hver dag. På vei tilbake, tar han med seg avfall. Foto: Alexander Benjaminsen/DNX
Trår til for å kutte utslipp
Pakke for pakke fylles inn i de to lastekassene på Ole Johansens transport-sykkel. Den blide og ivrige turrittsyklisten sørger for daglige treningsøkter, uansett vær og føre, som bud-syklist i Oslo sentrum for Elskede by. Hver dag står han for levering av 60-100 kolli i Oslo sentrum, og har med seg avfall i retur.
– Jeg storkoser meg. Dette er drømmejobben for meg. Jeg har jobbet som budsjåfør i 20 år, samtidig som jeg brenner for sykling. Nå får jeg kombinert begge deler, samtidig som jeg får være med å bidra til et nytt og viktig initiativ, sier Johansen før han ivrig trår av gårde på neste etappe av dagens rute.
Målsetningen er å redusere Co2 utslipp fra disse transportene med over 70 prosent innen 2023.